Vitryggig Hackspett

Dendrocopos_leucotos_2

Vitryggig hackspett har setts på Hammarö, hjälp till att bevara arten!

Den 8 februari hade föreningen besök av Kristoffer Stighäll från Naturskyddsföreningen och han talade om den vitryggiga hackspetten och vad vi kan göra för att stammen ska kunna växa. Han berättade att den vitryggiga hackspetten är en av de mest hotade ryggradsdjuren i Sverige och att stammen minskat drastiskt under de senaste årtiondena. Den finns i Värmland och i Dalsland men det är verkligen inte många fåglar kvar i landet. Under 2015 har man räknat 12 vuxna fåglar och sett 3 häckningar, 6 ungar är märkta.

För att vitryggiga hackspettar ska kunna leva och föröka sig så behöver de gamla lövskogar med mycket död ved som det kan finnas insekter i. Skogsbruket röjer gärna upp för mycket när skog avverkas så att det inte blir någon död ved kvar i skogen. De vitryggiga hackspettarna tycker att vi ska se till att röja bort granar och släppa in solen. I granarna kan också rovfåglar sitta och utgöra hot mot dem.  Vi kan ringbarka björk så att de får mer mat, gråal är också ett bra träd för dem. På vintern kan vi sätta ut talg till dem.

Den vitryggiga hackspetten har setts på Hammarö under 2015 (en fågel!) och miljön i kommunen skulle kunna bli bra för den. Det vi kan önska är att länsstyrelsen verkar för att gamla skötselplaner för skog revideras och att man tänker på att skapa mer luftig lövskog med död ved.

Vid pennan Barbro Wilhelmsson