Uggleutflykten

UggleutflyktenUggla

Det var inte många föreningsmedlemmar som slöt upp vid kvällsutflykten 23 mars för att höra ugglorna hoa. Dessvärre var det ännu färre ugglor som ville medverka. Faktiskt inte en enda trots att vi hört dem när vi varit ute och spanat kvällarna innan. Men kvällen var ljuvlig med en rasande grann måne och det fanns många andra ljud att lyssna till. Grågäss förstås, större hackspett, tofsvipor och morkullor var några av de fåglar vi såg och hörde.

Här sitter två ugglespanare och myser

Än är det inte försent om man vill höra ugglor. Vid vår research inför utflykten hörde vi ugglor på Hammars udde, vid Sätter och på vägen ut mot Skagens fyr. Tiden när vi hörde dem var kring kl 20 (vintertid). Det finns säkert ugglor på fler håll på ön, men de här tre ställena är ju lätt tillgängliga. Men man kan konstatera att det är livlig biltrafik på ön även kvällstid och det stör förstås lyssnandet, speciellt så länge dubbdäcken sitter på.

Det finns förstås massor av nätsajter med uggleläten som man kan lyssna på innan man ger sig ut. Här är en som även ger andra tips:

Vid pennan Åke Johansson