Fågelutflykten

Fågelutflykten till KnappstadsvikenP1040621 kopia 2

Det var inte det allra mest sprudlande vårvädret när den traditionsenliga fågelutflykten till Knappstadsviken skulle genomföras. Men gråmulenheten gjorde inget avtryck på deltagarnas humör utan det var en glad och frejdig skara som under ledning av Ragnar Salemyr beträdde stigarna runt Knappstads våtmarker. Redan vid parkeringen hälsades vi av en tofsvipa som gav en imponerande uppvisning i hur man drar upp en bamsig daggmask ut marken. På vägen mot fågeltornet hörde vi sedan kvitter från trädpiplärka, lövsångare, bofink, talgoxe och rödhake. Och rördrommen var förstås också på plats. Väl framme vid tornet var det skönt att komma undan blåsten och kunna spana ut över området. Viggar, sothöns, grågäss, kanadagäss, gräsänder och sångsvanar kunde vi se nere på vattnet och skrattmåsar flög förbi oss. Och så dök de upp som från ingenstans – tre bruna kärrhökar som övade starter och landningar i vassarna bortåt älven. När vi kommit iland från den långa spången hälsades vi av rödvingetrastens sång och när vi går längs skogskanten får vi syn på tre rovfågelsprofiler i skyn; två tornfalkar med en sparvhök i släptåg. Inte illa!  Återkomna till parkeringen kunde vi summera till tjugo hörda och skådade fågelarter under vår promenad. Tack Ragnar för en fin guidning.P1040623 kopia