En kväll med Bimbi och våra flyttfåglar

När Fågelstationens dag på Hammarö sydspets uppmärksammas varje höst finns alltid Bimbi Ollberg med vid ringmärkningsborden.
Sannolik är han den som satt ringar på fler fåglar än någon annan.
Nu har du möjlighet att lyssna på honom när Naturskyddsföreningen bjuder in till en kväll om våra flyttfåglar på nyrenoverade Naturum i Mariebergsskogen.

29 oktober 2019 Tisdag 18:00 – 20:00 Karlstad Karlstad Skog och naturvård

När: Nästkommande tisdag 29 oktober klockan 18.00
Var: Nyrenoverade Naturum Mariebergsskogen
Hur: Fri entré för medlemmar i Naturskyddsföreningen, men alla är välkomna till en intressant och spännande kväll.
Bimbi Ollberg bor på Gotland där han är verksam på Sundre Fågelstation. Men varje höst sedan decenier tillbaka flyttar han för några veckor till Hammarö för att hjälpa till att ringmärka fåglar.
När vi frågade honom om han inte kunde berätta lite mer om sitt arbete under en kväll på Naturum i Mariebergsskogen tvekade han inte en sekund. Bestäm dag sa han och gav oss datum för sin nästa period ute på Hammarö sydspets. Dit anländer han i slutet av innevarande vecka. Och på tisdag kväll 29 oktober kommer han till Mariebergsskogen.
Karlstads ornitologiska föreningen ansvarar för stationen på Hammarö med stöd av Hammarö kommun.
Sedan starten 1969 till och med förra året har 158 arter märkts bland de 375 678 fåglar som fångats in för märkning.
Bilden. Bimbi Ollberg kommer i ord och bild att berätta om sitt arbete att ringmärka våra svenska flyttfåglar. Här med en tretåig hackspett som fick en ring på Hammarö sydspets i höst.