FÖRSLAG TILL NY GRÖNSTRUKTURPLAN I HAMMARÖ

vänern
I Hammarö kommuns översiktsplan från 2018 finns ett avsnitt som handlar om kommunens blå- och grönstruktur – alltså om hur naturen ska användas. Sedan dess har mycket hänt i synen på tätortsnära natur, som ju det mesta av naturen på Hammarö är, och hur viktig den är för både människors välmående och biologisk mångfald.
Vid den utfrågning av politiker, som Naturskyddsföreningen hade inför valet 2022, verkade det finnas allmän uppfattning bland politikerna om att naturen är viktig i vår kommun. Kanske har också Naturskyddsföreningens yttranden över detaljplaner och avverkningar bidragit lite till att det nu arbetats fram en ny grönstrukturplan (se bifogad fil) för kommunen.
Naturskyddsföreningen har fått planen på remiss och kommer att lämna synpunkter på den. Men vi vill gärna ha dina synpunkter på planen. Finns det något du tycker är dåligt eller som fattas i den? Hör av dig till hammaronaturskydd@gmail.com senast 15 oktober.