HAMMARÖ NATURSKYDDSFÖRENINGS AUGUSTIAKTIVITETER

FJÄRILSSKÅDNING TORSBERGET LÖRD 3 ALTERNATIVT SÖND 4 AUGUSTI

Vi garderar oss med två datum. Fjärilar gillar inte regn, så regnar det på lördagen ställer vi in och hoppas på bättre väder på söndagen. Torsberget, norr om Mölnbacka, är ett av Värmlands hyperitberg. Hyperit är en vulkanisk, basisk bergart som ger förutsättningar för en rik flora, som förstås uppskattas av fjärilar.

Guide på utflykten: Mikael Skalstad

Plats: Samling vid Hembygdsgården i Mölnbacka kl 10 för samåkning till Torsberget (dåliga parkeringsmöjligheter). Räkna med att vi håller på 3 timmar.

Utrustning: Tag gärna med håv, kamera, kikare, fälthandböcker. Och fika förstås.

Ingen föranmälan, men håll koll på Hammarö Naturskyddsförening | Facebook för uppdateringar i sista minuten. Det kostar inget att delta. Använd gärna den här sidan för samordning av åkning till Mölnbacka!

FLADDERMUSSPANING LÖRD 17 OCH EVENTUELLT SÖND 18 AUGUSTI

KL 20 till sent spanar vi efter fladdermöss på Hammars udde. Vi samlas i Sockenstugan vid Hammarö kyrka där Åsa Duell börjar kvällen med att berätta om fladdermöss och hur de detektorer fungerar, som vi ska använda för att uppfatta fladdermössens ljudsignaler. Efter det praktisk spaning i fält.

Begränsat antal deltagare – vi har inte så många detektorer. Vid många anmälningar kör vi teorin för samtliga på lördagen och delar upp oss i två grupper för praktiken, en på lördagen och den andra på söndagen.

Det kostar inget att delta. Anmälan senast 13 augusti till hammaronaturskydd@gmail.com