Höstens program 2017

Naturskyddsföreningens höstaktiviteter 2017

Naturskyddsföreningens avdelningar i Hammarö och Karlstad fortsätter samarbetet och jobbar på ett gemensamt program för höstens aktiviteter. Vi börjar med en svamputflykt söndagen 17 september och 19 oktober visar Mikael Skalstad och Gunter Dippe bilder och berättar om fjärilar och natur i Rumänien.

Lördag 16 september

Muminvärlden på Skutberget
Samling kl 10 vid motionscentralen. Med Owe Nordlings hjälp bildar vi oss en uppfattning om vad en Muminvärld kan komma att få för påverkan på Skutbergsområdet. Beräknad tid ca 1 timme. Ta med fika!

Svamputflykt söndagen 17 september kl: 10:00

Vi samlas vid Tassbron (se kartan). Jan Stålberg blir vår guide i svampskogen. Förhoppningsvis har vädret varit gynnsamt så att svamparna i Djupsundsskogen står tätt. I värsta fall får vi åka vidare till bättre marker.

Bilderna är från förra årets utflykt när torkan på Hammarö tvingade oss vidare till Segerstad. Ta med fika!

Regnar det ställer vi in.

Lördag 23 september

Rennstadsnipans naturreservat
Owe Nordling tar oss med till utsiktstornet i naturreservatet Rennstadsnipan i Kils kommun. Han berättar om naturen där och historien om hur det höga tornet kunde byggas 1,5 km från närmaste väg.
Vandringen upp till tornet är delvis ganska brant. Vi passerar en gammal torpruin med bl.a. en stensatt bäck. Efter tornbesök och fika går vandringen ner genom en underbar gammal skog, något längre väg men inte så brant.
Samling för samåkning kl. 09.30 vid stadsbiblioteket i Karlstad. Vi är åter i Karlstad cirka 15.00.
Ta med fika och rejält på fötterna. Anmälan direkt till Owe 070-555 68 40 via SMS eller mejl owe@karwe.se

30/9-8/10
Miljövänliga veckan – Tema: Fräsch på riktigt

Bland annat blir det föreläsning med workshop där du kan göra din egen ekologiska läppbalsam. För mer information om tider och annat se föreningens hemsida och Facebook.
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Söndag 1 oktober

Örnar vid Ölmeviken
Ölmeviken är en bra rastplats för flyttfåglar som gäss, änder och vadare och det lockar även till sig rovfåglar som havsörn och kanske pilgrimsfalk. Ta med fika och kikare. Avfärd från stadsbiblioteket 07.30 eller samling vid Ölme kyrka 08.00.
Föranmälan vid samåkning senast 28/9 till Leif Lövström, 070-534 81 36.

Öppet hus i Lunserudsstugan tisdagen 17 oktober kl: 18:00

Vi bjuder på kaffe och visar vad Naturskyddsföreningen gör.

Fjärilar och natur i Rumänien torsdagen 19 oktober kl: 18:00

Fotograferna Mikael Skalstad och Günther Dippe visar bilder och berättar om en naturresa till Rumänien, bland annat Transsylvaniens berg.
Tid och plats: 18.00 på Naturum, Mariebergsskogen. Inträde: vuxna 80 kr, under 18 år gratis.

Annat som vi planerar att göra under hösten/vintern
• Besök på Hammars udde för att följa restaureringen av våtmarkerna.
• Jätteträd. Vi letar upp några av trädbjässarna i vårt landskap.
• Läkeväxter. Karin Granström berättar om botande växter.
• Holkbyggarkväll.
• Naturfilmsvisning i Folkets hus.

Följ oss på