Höstens program 2017

Naturskyddsföreningens höstaktiviteter 2017

Naturskyddsföreningens avdelningar i Hammarö och Karlstad fortsätter samarbetet och jobbar på ett gemensamt program för höstens aktiviteter. Vi börjar med en svamputflykt söndagen 17 september och 19 oktober visar Mikael Skalstad och Gunter Dippe bilder och berättar om fjärilar och natur i Rumänien.

Lördag 16 september

Muminvärlden på Skutberget
Samling kl 10 vid motionscentralen. Med Owe Nordlings hjälp bildar vi oss en uppfattning om vad en Muminvärld kan komma att få för påverkan på Skutbergsområdet. Beräknad tid ca 1 timme. Ta med fika!

Svamputflykt söndagen 17 september kl: 10:00

Vi samlas vid Tassbron (se kartan). Jan Stålberg blir vår guide i svampskogen. Förhoppningsvis har vädret varit gynnsamt så att svamparna i Djupsundsskogen står tätt. I värsta fall får vi åka vidare till bättre marker.

Bilderna är från förra årets utflykt när torkan på Hammarö tvingade oss vidare till Segerstad. Ta med fika!

Regnar det ställer vi in.

Lördag 23 september

Rennstadsnipans naturreservat
Owe Nordling tar oss med till utsiktstornet i naturreservatet Rennstadsnipan i Kils kommun. Han berättar om naturen där och historien om hur det höga tornet kunde byggas 1,5 km från närmaste väg.
Vandringen upp till tornet är delvis ganska brant. Vi passerar en gammal torpruin med bl.a. en stensatt bäck. Efter tornbesök och fika går vandringen ner genom en underbar gammal skog, något längre väg men inte så brant.
Samling för samåkning kl. 09.30 vid stadsbiblioteket i Karlstad. Vi är åter i Karlstad cirka 15.00.
Ta med fika och rejält på fötterna. Anmälan direkt till Owe 070-555 68 40 via SMS eller mejl owe@karwe.se

30/9-8/10
Miljövänliga veckan – Tema: Fräsch på riktigt

Bland annat blir det föreläsning med workshop där du kan göra din egen ekologiska läppbalsam. För mer information om tider och annat se föreningens hemsida och Facebook.
Kontaktperson: Johanna Hedqvist, 070-272 24 14.

Söndag 1 oktober

Örnar vid Ölmeviken
Ölmeviken är en bra rastplats för flyttfåglar som gäss, änder och vadare och det lockar även till sig rovfåglar som havsörn och kanske pilgrimsfalk. Ta med fika och kikare. Avfärd från stadsbiblioteket 07.30 eller samling vid Ölme kyrka 08.00.
Föranmälan vid samåkning senast 28/9 till Leif Lövström, 070-534 81 36.

HÖSTLÖRDAG PÅ HAMMARS UDDE DEN 14 OKTOBER

Lördagen 14 oktober ordnar Naturskyddsföreningen en vandring på Hammars udde. En del av udden ingår i Natura 2000-området Klarälvsdeltat och under året som gått har det jobbats på att återställa områdets ursprungliga karaktär. Oscar Säwström från Länsstyrelsen, som varit projektledare för arbetet, visar oss runt och berättar om vad man gjort, varför och hur det ska bli i fortsättningen.
Samling kl 10 på den ordningsställda parkeringen längst ut på Hammars udde. Parkeringen rymmer inte så många bilar så parkera gärna vid Hammars gård eller vid domarringen längs vägen ut på udden. Cykel är förstås ett bra alternativ. Vandringen beräknas hålla på till kl 12.
Alla är välkomna.
Skärgårdsmuséet håller extra öppet mellan kl 12 och 14 och ordnar visning av muséet kl 13. Deltagarantalet vid visningen är begränsat till 15 personer.
Hembygdsföreningen har kaffeservering i Hembygdsgården efter vandringen och det går att ta en titt på Hembygdsföreningens utställningar och kika runt i husen. Kaffe med dopp kostar 50 kronor.

Öppet hus i Lunserudsstugan tisdagen 17 oktober kl: 18:00

Vi bjuder på kaffe och visar vad Naturskyddsföreningen gör. Vi flyttar ut ur stugan vid årsskiftet så ta tillfället att titta hur den ser ut inuti.

Fjärilar och natur i Rumänien torsdagen 19 oktober kl: 18:00

Fotograferna Mikael Skalstad och Günther Dippe visar bilder och berättar om en naturresa till Rumänien, bland annat Transsylvaniens berg.
Tid och plats: 18.00 på Naturum, Mariebergsskogen. Inträde: vuxna 80 kr, under 18 år gratis.

Holkbyggardag måndagen 30 oktober 18:00-21:00

Hammarö Naturskyddsförenings aviserade dag för fågelholksbyggande går av stapeln måndagen 30 oktober. Vi har fått förmånen att utnyttja Träteknikerutbildningens lokaler på Djupsundsvägen 1, bakom f d Sågverksskolan. Karta finns här: http://www.ttuhammaro.se/kontakta-oss
För att vi ska kunna göra en bedömning av hur mycket material som kommer att gå åt vill vi att du anmäler senast 23/10 att du vill vara med och hur många ni är som kommer. Skicka svaret till ake.n.johansson@gmail.com eller sms:a till 076 2917235. Det finns inte obegränsat med plats så blir det för många anmälningar har tidigt anmälda förtur.
Kostar det något? Nej.
Har du något material liggande som du inte har användning för och som skulle passa för holkbyggande tar vi gärna emot det. Lämpliga virkesdimensioner för en mesholk är 22×95 och 22×145. Ohyvlat är bäst. Takpapp, skruv, spik av lagom storlek, och som inte rostar, för att fästa ihop brädorna och galvad pappspik att spika runt ingångshålet och fästa takpappen med kan också behövas.
Hur man bygger en mesholk: http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/kampanjmaterial/Mesholk_inspirationsguide.pdf

Julmarknad den 2 December

Hammarö Naturskyddsförening inbjuder till Julmarknad i Lunserudsstugan
Lördagen den 2 december kl 10,00 – 14,00. Lunserudsstugan ligger i korsningen mellan Lunserudsvägen och Ekebovägen. Ekebovägen går in bakom OKQ8.

Välkommen till öppet hus !

Vi bjuder på glögg, kaffe, te med dopp och varm korv.
Försäljning av julpynt, fågelmat och lotter m m.
Tag med vänner, släktingar, bekanta och kom!

Följ oss på