Höstens program 2018

OBS! Sedan 2017 är programmet gemensamt för Naturskyddsföreningarna i Karlstad och Hammarö!
Varmt välkomna på alla aktiviteter.

Tisdag 6 november 18:00. Holkbygge på Hammarö
Vi bygger småfågelholkar i Hammarö Träteknikerutbildnings (TTU) lokaler vid f d Rikssågverksskolan. Bo Öster på TTU ordnar allt material, tillkapat och klart att sätta ihop, men ta gärna med en skruvdragare. Fika kommer att finnas. Det kostar inget att delta och holken du bygger får du ta med hem.

Hur hittar man dit? Från Mörmorondellen, kör man mot centrum/skogsindustrin. Efter ca 350 m, vid övergångsstället, sväng höger in på Djupsundsvägen. Kör rakt fram ca 250 m. Sväng höger och efter drygt 100 m finns TTU där. Ingång runt hörnet på södra sidan. Koordinater WGS84 (Google Maps) 59.331813, 13.472383. Koordinater SWEREF99 N6577996, E413093

Inget anmälningskrav, men vill du vara säker på en holk – eller har frågor – hör av dig till Åke Johansson 076 291 72 35

Måndagen 19 november 18:00. Bin – vilda och tama
Gunnarskärssalen Skoghalls Folkets hus.
Det har blivit alltmer uppenbart vilken nytta vi har av bin, både vilda och tama. Men samtidigt ökar också hoten mot binas överlevnad genom de förändringar i landskapet som modernt jord- och skogsbruk innebär liksom ökad användning av kemikalier som visat sig skadliga för pollinerande insekter

.

Dan Mangsbo från Länsstyrelsen berättar om de vilda värmländska bina och
Ann Elgemark från Karlstadsortens biodlareförening sätter oss in i vad det innebär att vara biodlare.

Arrangemanget är öppet för alla intresserade och det kostar inget.
Kontakt: Åke Johansson 076 291 72 35

Söndag 25 november
GOD JUL – Naturskyddsföreningens gröna julkappsmarknad
När: kl 11.00 -16.00
Var: Gjuteriets vind, Verkstadsgatan 1, Karlstad
Hur: Vi vill erbjuda miljövänliga julklappsalternativ och bjuder därför in till en hållbar julklappsmarknad strax innan julruschen drar igång. Här kan du handla hållbara & återbrukade klappar av lokala hantverkare och inspireras till mer miljövänliga alternativ.
Inget inträde. Ekologiskt julfika säljs i Gjuteriets café, kaffe/te samt pepparkaka & lussebulle.
Vi kommer ha ett rum där besökarna själva kan göra en liten julklapp för självkostnadspris. Ta gärna med något som du inte använder till vår bytarhörna. Låt någon annan ge bort det i julklapp och se om du kan hitta något annat istället. Vi kommer också erbjuda hållbar presentinslagning.

Måndag 15 oktober 18:00 ordnar Hembygdsföreningen i Hammarö en kväll med Bengt Brunsell, som visar bilder och berättar om Vänern: Sjön, djur, natur och hur sjön förändras.
Naturskyddsföreningens medlemmar är välkomna och det kostar inget.
Hembygdsföreningens kalender hittar ni på https://www.hembygd.se/hammaro/program-augusti-2018-mars-2019/

Söndag 14 oktober
Hälleskogsbrännan – vad hände efter den stora branden?
Vi gör en heldagsutflykt till naturreservatet Hälleskogsbrännan i Västmanland. Reservatet bildades efter den stora skogsbranden 2014 för att kunna studera hur naturen återhämtar sig och livet återvänder efter en stor brand. Läs mer om reservatet på https://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/besok-och-upptack/naturreservat/halleskogsbrannan.html .
Vi åker minibuss fram och tillbaka och blir guidade på plats av en naturguide. Fika och lunch tas med av var och en. Ta med stövlar eller kängor. Preliminär kostnad 350 kr per person.
Anmälan senast 7 oktober till Owe Nordling, tel 070-555 68 40.
OBS! max 18 personer, först till kvarn gäller!

Söndag 7 oktober
Ringmärkning av fåglar vid Hammarö sydspets
Roine Magnusson visar hur ringmärkning av fåglar går till 08.00. Det brukar vara gott om flyttfåglar så här års men vädret styr hur det blir.
Efter visningen fikar vi och studerar naturen vid Vänern. Kanske får vi se havsörn eller andra rovfåglar. Ta med fika och kikare.
Avfärd 07.30 från stadsbiblioteket eller samling vid parkeringen på Hammarö (Takene) 07.55. Föranmälan vid samåkning senast 4/10 till: Leif Lövström, 070-534 81 36.

Lördag 6 oktober Naturskyddsföreningen i Kil anordnar ”fixa grejen” (Kil)
Var: Kils bibliotek
När: kl 10-13
Hur: Skona miljön och spara pengar genom att laga i stället för att kasta.
Naturskyddsföreningen tipsar om vad man kan göra själv eller vem som kan hjälpa till.
Ta gärna med något du vill få fixat!
Evenemanget är gratis.
Kontaktperson: Mikael 0723-017634

Torsdag 4 oktober Öppen redaktion med Ekoguiden Karlstad
När: 15:30-19:30
Hur: Vi möts utanför Café Iris, Kårgränd 4, Karlstad. Vi recenserar Iris Second Hand och TRÄ Butik & Galleri och avslutar med ekorekofika och prat om medveten konsumtion och Ekoguiden.
Kontaktperson: Julia 0763-907800

Onsdag 3 oktober Prova på redesign med Röda Korsets sygrupp.
Var: Röda korsets butik, Drottninggatan 2 A, Karlstad
När: Drop in mellan kl 16.00-19.00
Hur: Välkommen att vara med och återbruka textil till saker som kan säljas i Röda korsets butik. Medlemmar ur redesign-gruppen finns på plats för att hjälpa dig.
Du behöver inte ta med något material.
Det kostar inget att delta. Röda Korset bjuder på kaffe.
Kontaktperson: Heiko 0730- 526507

Tisdag 2 oktober Återbruksworkshop med Hanna Ankarstrand
Var: Gjuteriet, Verkstadsgatan 1, Karlstad, sal 234
När: 18-20
Hur: Återbruksproffset Hanna Ankarstrand visar egna återbrukade alster och finns med under kvällen för att inspirera och hjälpa till.
Det kostar inget att delta men du får själv ta med saker att laga/återbruka (t.ex. ramar, krukor, kläder mm). Det finns färg, symaskiner, tyger, verktyg mm, men ta gärna med eget material om du har specifika önskemål.
Det finns fika att köpa i Gjuteriets café.
Kontaktperson: Johanna 0702-72 24 14

Måndag 1 oktober ”Näverslöjd” med återbrukstema: mjölkpaket
Var: Gjuteriet, Verkstadsgatan 1, Karlstad,
När: 17:30-19:30
Hur: Kjell Eriksson visar hur du kan göra korgar av dina gamla mjölkförpackningar.
Det kostar inget att delta men du får själv ta med urdiskade mjölk/juiceförpackningar om du vill prova att fläta själv under tiden Kjell visar tekniken. Det finns fika att köpa i Gjuteriets café.
Kjell har med alster av näver och mjölkförpackningar till försäljning.
Kontaktperson: Ulrika 0707-585004

Söndag 30 september Öppning av veckan med föredrag och FixagrejenFika på Naturum.
Var: Naturum, Mariebergsskogen, Karlstad
När: 14.30-17.00
Hur: Johanna, Ulrika & Frida från Handla miljövänligtgruppen presenterar årets tema för miljövänliga veckan: Fixa grejen. Vi berättar om utmaningar med våra konsumtionsmönster och vad vi kan göra för att minska vårt avtryck. Dessutom presenteras Karlstads kommuns nya återbrukskarta. Efter föreläsningen kör vi lagningscafé. Ta med trasig textil som du kan sitta och laga samtidigt som du fikar på Naturums ekofik.
Föreläsningen är kostnadsfri, men du får själv betala fikat.
Kontaktperson: Johanna 0702-72 24 14

Lördag 29 september Smygöppning av miljövänliga veckan med återbrukshäng på IKEA
Var: IKEA, Karlstad
När: Kl 11-15
Hur: Handla miljövänligtgruppen med vänner finns på plats runt om i varuhuset för att uppmärksamma årets tema “Fixa grejen”. Vi kommer även återbruka Ikea-grejer som du kan vara med och buda på.
Kontaktperson: Frida 0730-70 78 35

8 september. Höstpromenad Nolgårdsviken – Hammars udde
Höstpromenad Nolgårdsviken – Hammars udde
Lördag 8 september 10:00
Samling vid besöksparkeringen för den nya utsiktsplattformen i Nolgårdsviken klockan 10. För att ta sig till parkeringen vid Nolgårds köpområde kör man norrut på Bivägen förbi Coop och fortsätter vidare till den avslutande T-korsningen vid Nolgårdsviken. Där svänger man till höger och kör ca 200 meter fram till områdets parkeringsplats.
Från parkeringen är det 250 meter till utsiktsplattformen där man kan speja ut över Nolgårdsviken. Från plattformen kan man sedan, om man vill, fortsätta mot Hammars udde och vidare ut till fågeltornet längst ut på udden.
Vi tittar på hur området utvecklats sedan strandängarna röjts och kor släppts på bete för att hejda igenväxning. Flera fågelarter som trana, sångsvan, tofsvipa, ängspiplärka, brun kärrhök och rördrom häckar i området och nu under hösten besöker åtskilliga andra arter strandängarna.
Utrustning: Stövlar om du tänker gå längre än till utsiktsplattformen, kikare, eget fika.
Kontaktperson: Åke Johansson, tel 076 291 72 35, ake.n.johansson@gmail.com

Mer information om Turistföreningens arrangemang hittar du på https://www.svenskaturistforeningen.se/vara-lokalavdelningar/stf-varmland/
Andra sidor att hålla ögonen på: